הדרכת צוות המטפלים מהווה אחד מתחומי האחריות הגדולים ביותר של המנחה  - מנתח ההתנהגות, אשר מנהל את התוכנית הטיפולית בשיטת ABA.
 למעשה, צוות המטפלים הוא מרכיב, בלעדיו התוכנית הביתית אינה יכולה להתקיים.

הדרכת צוות המטפלים כוללת התייחסות לשני מימדים.
הראשון, והעיקרי, הוא הכשרת הצוות לביצוע התוכנית הטיפולית של הילד המטופל. המנחה מדריך את אנשי הצוות לגבי הפרוצדורות ההתנהגותיות, שכלולות בתוכנית ההתערבות, אופן היישום, אופן איסוף הנתונים,אתיקה מקצועית וכל מה שקשור להתנהלות בתוך המשפחה.
הממד השני בהדרכת הצוות מתייחס להערכת היכולות ומיומנויות של אנשי הצוות, בניית מערך הדרכה יעיל, ומעקב אחרי השיפור. ולצערינו, מימד זה זוכה להתייחסות מועטה מדי. לעיתים קרובות מידי, הצוות מקבל הנחיות מהמנחה לביצוע, ומיישם את התוכנית באופן טכני, וללא הבנה של הליכים התנהגותיים, אשר עומדים בבסיס התוכנית. והדבר עלול להוביל לביצוע הלא מדוייק ואוטומטי, ומכאן לחוסר התקדמות בתוכנית. מעט אנשי מקצוע בתחום ניתוח ההתנהגות יודעים להעריך את המיומנויות ההתחלתיות של אנשי הצוות, לבנות מערך הדרכה, אשר יגרום לאנשי הצוות ללמוד ולשפר את מיומנויותיהם, לאסוף נתונים לגבי התנהגותם, לבנות גרף התקדמות, וליישם את כל האמצעים ההופכים את ההדרכה ליעילה לאורך זמן.

רוב אנשי המקצוע אינם מודעים להליכים התנהגותיים אשר קוראים בתוך הצוות הטיפולי, ולא לוקחים בחשבון סוגיות, אשר גורמות לצוות להפסיק לעבוד בעקביות, קשיים בהבנת ההסברים ההתנהגותיים והשפה ההתנהגותית ומכאן, חוסר התקדמות בתוכנית הטיפולים, ובמקרה הגרוע ביותר - גרימת נזקים לילד המטופל.

כמו כן, רוב אנשי המקצוע בתחום ניתוח ההתנהגות משתמשים בכלי אחד מוכר - מתן הפידבק, על מנת להדריך את הצוות, אך אינם מודעים לפרוצדורות נוספות, אשר יכולות לגרום להגברת היעילות של הפידבק כאמצעי הלמידה. כמו כן, השימוש באותם העזרים, בהם נעזרים הילדים ללמידה בתוכנית - רמזים ויזואליים, הדגמה, מניפולציות של הגירוי המקדים, תוצאות משמעותיות - לרוב, אינו בא לידי ביטוי, כאשר מדובר בלמידת המיומנות של להיות מטפל טוב.

מבנה הדרכת הצוות דומה לזה של הקנייה או הגברה של התנהגות בקרב הילדים המטופלים:


וכמו בכל תוכנית התנהגותית, ישנם כלים אשר יעזרו למנחה להתאים את האמצעים לאופן הלמידה של הילד. בהדרכת צוות הכלים האלה מאפשרים למנחה לבנות תוכנית הדרכה יעילה, לשפר את המיומנויות של אנשי הצוות, לעזור למטופל להתקדם, ולטווח הארוך - להקל לעצמו את העבודה.

כיצד להפוך את הדרכת הצוות לתוכנית התנהגותית מוצלחת- על זה נדבר בכתבות הבאות.



Leave a Reply


Yulia Erz Naftuliev
Certified Behavior Analyst BCBA
Affiliate Member of ABA International

Supervisior ang Consultant of
ABA Programms

yuliaerz@gmail.com
273 - 8101 - 50- 972+
Petah Tikwa
Israel